Monday, November 1, 2010

Lilin ...

Ada 4 lilin yang menyala. Sedikit demi sedikit habis, meleleh.
Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka.

Lilin Pertama berkata :
" Aku adalah DAMAI "
" Namun manusia tidak mampu menjagaku, maka lebih baik aku mematikan diri aku saja."

Demikianlah sedikit demi sedikit Sang Lilin padam.

Lilin Kedua berkata :
" Aku adalah IMAN "
" Sayang aku tidak berguna lagi "
" Manusia tidak mahu mengenaliku, untuk itulah tidak ada gunanya aku menyala lagi "

Begitulah selesai berbicara, tiupan angin memadamnya.

Lilin Ketiga berkata :

" Aku adalah CINTA "
" Tidak mampu lagi aku tetap menyala "
" Manusia tidak lagi memandang dan menganggapku berguna"
" Mereka saling membenci, malah membenci mereka yang mencintai, membenci keluarganya "

Tanpa menunggu masa, maka padamlah Lilin Ketiga.

Tanpa diduga....

Seorang anak kecil yang saat itu masuk ke dalam kamar, dan melihat ketiga-tiga lilin tadi telah padam. Kerana takut akan kegelapan, lalu Si Kecil pun berkata :

"Apa yang telah terjadi? Kalian harus tetap menyala, aku takut akan kegelapan!"

Lalu dengan terharu Lilin Keempat berkata :
" Jangan takut "
" Janganlah menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga lilin yang lain "
" Kerana akulah HARAPAN "

Dengan mata bersinar, Si Kecil mengambil Lilin Harapan lalu menyalakan kembali ketiga-tiga lilin lainnya.

Apa yang tidak pernah mati hanyalah HARAPAN yang ada dalam hati kita. Semoga dapat menjadi seperti Si Kecil yang dalam keadaan apapun mampu menghidupkan kembali, IMAN, DAMAI, CINTA dengan HARAPAN-NYA !!

No comments: