Sunday, February 20, 2011

Berita Gumbira :D


Assalamualaikum. Alhamdulillah masih diberi nafas hari ini. Tahniah kepada sepupu aku yang dah nak jadi bini dan tuning orang tak lama lagi. Nasib baik la mereka tinggal berhampiran, senang la aku nak pergi jadi pengapit. Cuti sekolah bulan Mac ni merupakan hari bersejarah mereka. Aku pun tumpang gembira atas kegembiraan mereka itu.

Bercakap tentang tunang dan kahwin ni sebenarnya bukanlah sesuatu yang amat aku gemari. Bukan mudah nak jaga diri apabila sudah menjadi tunangan orang apatah lagi menjadi isteri orang. Tanggungjawab yang akan dipikul itu amatlah besar dan sudah tentu tanggungjawab itu haruslah dilaksanakan dengan baik.

Apabila sepupu yang sebaya aku dah jadi tunangan orang dan akan menjadi isteri orang tak lama lagi, aku pula asyik memikirkan bila giliran aku pula untuk disunting orang. Walau bagaimanapun, aku taknak main tangkap muat je sebab aku nak orang yang betul2 boleh menjaga aku hingga akhir hayat. Bukan cerewet dan terlalu memilih tapi memilih untuk kebaikan tidak mengapakan? Rasanya tak salah pun kalau nak pilih seseorang yang betul2 dirasakan dapat menjaga dengan penuh dedikasi dan keikhlasan.

Buah hati sekarang ni tak layak jadi suami ke? Pasti soalan itu yang bermain di fikiran sekarang ini kan? Buah hati pengarang jantung sekarang ni boleh dan layak jadi suami tapi jodoh tu ketentuan ALLAH kan? Macam2 yang boleh jadi. Oleh sebab itulah lebih baik kata WALLAHUALAM. Aku taknak memilih tapi aku tau ALLAH lebih mengetahui akan segala sesuatu. So, I won’t give up and just let HIM do the job. It’s already written and I will accept it.

Kat bawah ni aku sertakan sekali hadis2 yang aku dapat dari internet. Sharing is caring, so I share what I’ve got. Thanks reader. Keep on following my terrible blog that I wrote what I want that come from my heart. See you in next post! Muahhh!!!


“ Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Perbaikilah wanita, kerana sesungguhnya wanita itu diciptakan dari tulang rusuk. Paling bengkoknya tulang rusuk itu adalah di bahagian atasnya. Jika meluruskannya terlalu keras., maka ia akan pecah. Dan jika dibiarkan, maka ia akan tetap bengkok. Maka perbaikilah wanita itu dengan cara yang baik.”

“Rasulullah SAW pernah mengingatkan sesiapa yang berkemampuan tetapi enggan untuk berkahwin melalui sabdanya, "Kamu berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan yang paling taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan kadangkala tidak berpuasa; aku sembahyang dan aku tidur; dan juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikutku".”

“Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Tiga perkara yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh dianggap bersungguh-sungguh, dan yang dilakukan dengan gurauan (main-main) akan menjadi sungguh-sungguh iaitu nikah, talak dan rujuk.  

No comments: