Saturday, July 16, 2011

Demam Bola

assalamualaikum.. seronok dapat tgok bola Malaysia vs Liverpool tadi ngn family even tgok kt tv je.. tp sedih sbb 'Gelombang Merah' menguasai stadium Bukit Jalil tu.. sme la jgk ms game lwn Arsenal aritu.. mn penyokong BOLA SEPAK MALAYSIA?? majoriti yg dtg sokong pki bju MERAH, yg pki bju KUNIG/BIRU sket jek.. mn perginye semangat patriotik yg ade dlm dri korg?? x mlu ke ble org tgok korg x sokong negara sndri??


klu cmni la perangai rakyat Malaysia, mmg ssh la skuad harimau muda nk mara ke peringkat yg lbh tggi sbb korg bkn nk sokong Malaysia sgt pn kn.. tp ade jgk yg dgn selamba badak bersorak keriangan bila Malaysia menjaringkan gol sdgkn org tersebut memakai bju merah.. lpas tu bru la org nk jerit nme Malaysia kn.. klu x jgn harap la.. tgok je la kekalahan 4-0 ngn Arsenal tu.. sbb xde sokongan dr peminat.. sungguh la korg x malu kn..


klu ye pn korg yg bli tket gne duit korg skalipun, jgn la smpi korg pentingkan org luar sbb korg minat..klu da obses sgt ngn pemain luar tu yg ssh sgt nk dtg kt cni, ape kate korg g je stay kt negara dorg tu.. ble2 ms je korg leh tgok.. football match yg dorg join pn korg leh sokong ngn penuh rs bangga.. aku rs korg akn lbh berbangga klu dpt bergambar ngn dorg dr skuad harimau muda tu kn.. tau sgt da sikap rakyat Malaysia ni.. 


aku x dengki pn ngn korg tu sbb aku ni xde la obses sgt ngn hal duniawi ni.. tp sbbkn aku ni ahli 'RAKAN REMAJA PATRIOTIK' yg tlh dterapkan nilai2 patriotisme dlm dri, aku jd hampa dgn sikap rkyt Malaysia yg lain.. aku bkn la pejuang kemerdekaan tp aku pejuang utk memastikan Malaysia terus mencapai kemerdekaan wlaupun sbnrnye negara ini sdh dijajah tnpa disedari.. aku xnk ianya berlanjutan sehingga sejarah yg lalu berulang kembali.. sbb tu la subjek SEJARAH perlu dpelajari spy kita sume tau ape yg tlh n sdg berlaku & ianya tidak akan berulang kembali..


sejarah mengajar kita erti sebenar kehidupan.. tnpa sejarah silam, kita xkn jd spt skrg ni.. jd bersyukurlah dgn sejarah yg tlh berlalu krn kita xkn mengalaminya lg..

No comments: