Wednesday, July 27, 2016

SAYA TAK SUKA DIPAKSA MAKAN!!!

Petang semalam, aku disua dengan sejenis makanan oleh seorang kakak di pejabat.

Kak Z : Adik, awak nak rasa kuih ni?
Aku : Kuih apa tu?
Kak Z : akak pun xtau. Awak rasa la dulu
Aku : (tengok kuih tu) Takpe lah kak. Saya xnak
Kak Z : xpe, akak rasa sikit dulu pastu awak rasa tau
Aku : saya xnak!
Kak Z : belum rasa dah xnak? Sedap ni (sambil makan sedikit)
Aku : saya xnak
Kak Z: awak rasa dulu. Kalau awak makan jadi apa? Nanti awak luah balik?
Aku : kalau saya xnak, saya xkan makan. Tu je
Kak Z : kalau awak makan jugak? (sambil sua ke mulut aku)
Aku : TAK!! Saya memang xkan makan apa yg saya xnak makan.
Kak Z: Kalau awak makan jugak jadi ape?
Aku : Saya xkan makan!! (terus hadap PC buat kerja)

Maaf lah kak, saya memang xkan makan apa yg bukan kena dengan selera saya. Kalau saya nak, saya makan, kalau saya xnak, memang saya xkan makan. Kalau bau pun saya dah x berkenan, saya memang xkan telan makanan tu.

Nak kata saya cerewet pasal makan, kata laaa. Perut saya bukan perut akak. Tekak saya bukan tekak akak. Sedap pada akak x bermakna sedap juga pada saya. Saya pun tak faham sangat kenapa seboleh mungkin orang nak paksa saya makan apa yg orang makan. Terutama sekali akak2 dekat dalam pejabat ni.


Mak saya yg dah jaga saya dari kecik tau perangai saya. Mak saya pun x pernah nak tala je makanan kalau saya xnak makan. Mak saya dah bela saya lebih 20 tahun. Memang memerlukan kesabaran yg sangat tinggi untuk suruh saya makan sebab saya bukan jenis telan je apa yg ada depan mata. 

No comments: