Thursday, June 9, 2016

Aqiqah

Kenduri Aqiqah?

Bagi aku x buat pun xpe. TAPI bukan la x buat langsung. Aku lebih rela bayar duit dekat EZQurban daripada buat kenduri Aqiqah dekat rumah.
Well, aku ni bukan jenis yg suka nak renyah2. Pada aku better buat dekat EZQurban sebab mereka ni adalah team yg dipercayai.
Tempat yg menjadi pilihan pun bukan sembarangan. Lokasi yg sangat memerlukan bantuan makanan dan insyaAllah tidak akan membazir walaupun secebis daging.
Lokasi yg menjadi pilihan adalah di negara-negara yang umat Islam di Kemboja, Indonesia, Thailand, Vietnam, Rohignya, India dan Filipina.

Harga? Refer je dekat laman web EZQurban tu.
Biase la mak mak mesti nak suruh buat kenduri aqiqah ni sekali dengan cukur jambul.
Dah jadi trend skrg ni majlis cukur jambul siap dgn mini pelamin + goodies bag.
Pendirian aku, hari ke 7 bayi dilahirkan cukur je rambutnya & terus bagi nama.
Tak perlu la nak majlis yg belum tentu nanti setiap org yg datang tu akan menghargai makanan.
Ye, faham. Niat kita nak bagi org makan.
Tapi, bukan semua org akan menghargai setiap inci makanan itu.

Harus diingat ye, tulang2 kambing yg diaqiqahkan itu haruslah diurus dengan sempurna.
Majlis cukur jambul juga harus dielakkan perkara bidaah.
Perlu tahu bezakan antara adat & syariat. Adat org melayu ni banyak bertentangan dengan Agama.
Betul ke tidak tindakan kita itu, perlu rujuk pada yg pakar.
Jumpa dan rujuk lah pada ustaz di masjid, jangan cari ‘ustaz’ dalam FACEBOOK.

Ok, itu saje nak bebel. Sekian


No comments: