Tuesday, August 10, 2010

Selamat Menyambut Bulan Ramadan


Hadis riwayat Sahal bin Saad ra., ia berkata: 


Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya di dalam surga itu terdapat pintu yang bernama Rayyan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk lewat pintu itu pada hari kiamat. Tidak ada orang selain mereka yang masuk bersama mereka. Ditanyakan: Di mana orang-orang yang puasa? Kemudian mereka masuk lewat pintu tersebut dan ketika orang yang terakhir dari mereka sudah masuk, maka pintu itu ditutup kembali dan tidak ada orang yang akan masuk lewat pintu itu.


Bulan Ramadan menjenguk kembali tahun ini.. bermula 11 Ogos 2010 bersamaan 1 Ramadan 1431, (klu ikut hari dlm ISLAM, da 1 ramadan dah sbnrnye..), umat Islam akan mula menunaikan rukun islam yg ke3..di kesempatan ini, sy nk ucapkan selamat berpuasa kepada semua.. semoga ramadan kali ini memberi 1 000  kemanisan kepada semua..anggap la Ramadan kali ini Ramadan yg terakhir sbb kite xtau ble ajal akan dtg menjemput..so, byk2kan amal ibadat ye..krgkan bercakap..
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata:” Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.” Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk.
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda "Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu surga, ditutuplah pintu neraka dan setan-setan dibelenggu"

Hadis riwayat Ibnu Masud ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Janganlah sekali-kali azan Bilal itu mencegah salah seorang di antara kalian untuk makan sahur, kerana Bilal mengumandangkan azan atau memanggil pada malam hari adalah untuk mengingatkan orang yang sedang salat qiyam (akan dekatnya waktu fajar) dan untuk membangunkan orang yang masih tidur. Selanjutnya beliau bersabda: Janganlah engkau hiraukan ucapan seseorang bahwa fajar itu begini begini sambil membenahi letak tangannya kemudian mengangkatnya ke atas, sesungguhnya fajar yang dimaksud ialah begini, sambil merenggangkan celah di antara kedua jarinya.

do & dont during Ramadan..
Ble kite pose beerti kite ajak dri kite ni sabo ngn segala dugaan kerana ALLAH bkn sbb len.,.ble da biasa slame sbulan mkneny kite melatih dri utk sabo kerana ALLAH dgn menanggung sgala kesusahan..slain dr tu gak kte leh igtkan dr kite akn ksshn yg org yg hidup ssh hadapi..ujian yg dpt ditangani dgn kesabaran leh meningkatkan agy rasa kehambaan n rendah dri kite dlm hati..org yg rs osenye slma ni x wt jiwa nak sabar dgn keinginan yg x tercapai sme gak cm org yg x pose..so, klu pose xleh nk jadikan dri akhlak yg mulia dgn ALLAH n sesame manusia, pose tu akn jd spt sabda Rasullullah "Tidaklah diperolehi apa-apa dari puasa itu melainkan hanya lapar dan dahaga."

wallahualam.. selamat berpuasa..

No comments: