Tuesday, November 22, 2016

Keguguran Trimester Kedua

Pejam celik, pejam celik, setahun sudah berlalu. Setahun sudah pemergian anaknda puteri tercinta saat usia kandungan hampir 20 minggu. Sayu dalam hati hanya Allah yg mengerti. Kehilangan kali pertama pada usia 17 minggu di bulan Februari 2015 memberi satu kekuatan dari sisi yang lain pada diri ini. Kehilangan kali kedua pada November 2015 menambah lagi kekuatan itu. Benarlah Allah menguji apa yang mampu ditanggung oleh hambanya.

Alhamdulillah, aku bersyukur pada Yang Esa diatas anugerah yang tidak terhingga itu. Sedih terasa di jiwa, lemah terasa di minda, kelu lidah untuk berbicara. Ujian yang diberikan memberi kekuatan yang tidak ada insan lain ketahui. Kekuatan dari segi mental yang dibina atas setiap ujian yang diterima.

Keguguran pada trimester kedua adalah sesuatu yang jarang berlaku. Bagi aku yang kehilangan 2 insan pada trimester kedua pada tahun yang sama mendapat perhatian doktor yang merawat. Pelbagai teori keluar yang dikatakan oleh org lain sebagai punca dan penyebab keguguran. Pada aku sendiri, itu bukan rezeki aku untuk mendapat cahaya mata dalam masa terdekat. Ada hikmah di sebalik semua ini.

Pada yang baru mengandung tu, jaga lah kandungan sebaik mungkin. Pada yang baru saja keguguran, jangan bersedih diatas kehilangan. InsyaAllah rezeki lain akan tiba dulu. Berserah dan berdoalah pada Yang Maha Esa.

La Tahzan. Innallaha Ma'ana



No comments: